Hye... Asaalamualaikum.. Pernah tak korang terfikir macam mana cara nak tingkatkan harga diri anak tu sejak kecil lagi? So, hari ni...

Cara-cara Meningkatkan Harga Diri Anak!

10:02 AM Mera Hussain 0 Comments

Hye... Asaalamualaikum..

Pernah tak korang terfikir macam mana cara nak tingkatkan harga diri anak tu sejak kecil lagi?

So, hari ni mera nak kongsi sikit tips cara-cara meningkatkan harga diri anak-anak.

14 cara meningkatkan harga diri anak.

1. Beritahu anak yang anda sayangkan dia sekurang-kurangnya sekali sehari.
2. Biarkan mereka buat salah supaya mereka tahu itu adalah satu kesilapan.
3. Gelak sekiranya anak anda sedang membuat lawak walaupun ianya tak kelakar.
4. Puji setiap usaha yang mereka lakukan.
5. Ambil gambar anak anda setiap tahun sehingga dia mula masuk ke sekolah. Tengok semula bagaimana dia membesar begitu cepat. 
6. Pengaruhi anak supaya bertanya dan cari jawapan bersama-sama anda.
7. Ajar anak anda daripada 'tak boleh' buat kepada 'boleh' buat. Dengan itu dia akan belajar sesuatu yang baru.
8. Sebagai ibubapa elakkan daripada mengatakan 'kan mama/papa dah kata'.
9. Beri perhatian pada anak anda dengan tunjuk baik dan pastikan ucap 'terima kasih' kepada mereka.
10. Ajar anak anda letakkan gambar dan ceritakan tentang apa yang dia harapkan pada masa akan datang.
11. Jangan biarkan anak anda masuk tidur dengan perasaan marah pada ibu bapa atau apa yang ibubapa marahkan pada dia.
12. Biarkan anak anda menangis sekiranya dia perlu menangis kerana dia masih kanak-kanak.
13. Jangan sesekali bawa kerja pejabat balik ke rumah. Lukis garis imaginasi antara pejabat dan rumah.
14. Bawa gambar anak anda bersama kemana sahaja anda pergi.


0 Comment: